lördag 27 oktober 2012

Välkommen till verkligheten!

The Extended Hike


My roommate Katherine!! She is awesome! Fia, hon liknar dig så mycket!

Our cabin!


I had to go and run XC on Thursday for a meet

Back from the meet

Kat! in a trash bag!

Going back home in the school bus

Me and Kat!


Den här veckan har varit så bra! På måndagen åkte jag som sagt till Mount Hermon strax utanför Santa Cruz för Science Camp. Jag var counselor för en cabin tillsammans med en tjej från Prunedale, Katherine. Vi hade 6 tjejer i vår cabin, de går i sexan och är 11-12 år.

Första dagen var lite unexpected, det var kallt och dåligt väder. Dessutom var det mycket mycket mer supervising än tidigare camp jag varit på. Kidsen får ALDRIG vara ensamma. Vi måste liksom gå med dom till stugorna, kanske 100 m liksom. De får inte vara ensamma i stugan. Vi hade platser vi skulle vara på under rec time och vid lunchen satt vi ensamma med ett bord med kids. Det var rent ut sagt otroligt strikt compared to när jag var i sexan. Minns hur vi gick runt ensamma i Visby, här får de inte gå 100 m ensamma. Otroligt stor kulturskillnad alltså!

Efter ett tag vande jag mig vid det och allt var så mycket roligare!! Tack och lov var vi två counselors i min stuga, så vi hade alla uppgifter tillsammans. Så vi hängde med varandra all the time! Kidsen i stugan lärde sig snabbt att lyssna på oss. Varje dag hade de två classes och måste säga att det var hög nivå på det! Ungefär det jag lär mig nu i biology, except att de inte behöver kunna allt. Annars var det väldigt mycket hiking, rock wall climbing och lek. Det var runt 70 kids där tror jag, men två cabins har lektion together så det var vår stuga + en med killar.

Barnen lyssnar verkligen på en. Det var verkligen helt sjukt, i Sverige på camps brukar barnen mer ta dig som en vän och inte riktigt respektera dig som ledare men dessa kids gjorde det! Vi hade väldigt mycket drama två av dagarna. Bråk mellan dom i stugan och en massa gråt. Jag tror jag aldrig känt mig så betydelsefull som när en tjej vars mamma hade cancer grät och jag fick henne att bli glad och sova en natt utan mardrömmar!

Det var väldigt annorlunda, de flesta av barnens föräldrar hade fått dem i high school. Liksom min ålder! Det kändes lite ”hej och välkommen till verkligheten”. Från vår den lilla bubbla i Pebble Beach till verkligheten i Salinas. De flesta av barnen var hispanics, alltså mexikanare. Stora skillnader mellan olika områden!

Camp var superkul!! De andra counselor kom from mestadels public high schools, främst Salinas High. De kände varandra väldigt bra redan, så jag hängde mest med Kat som går på North Monterey County High och Jay som går på Salinas High men hade samma lektionsgrupp som oss. Supertrevligt! Så Kat ska tipsa mig om en massa amerikanska saker jag måste äta!

När jag kom hem igår och var dödstrött däckade jag i soffan nån timme för att sedan åka till Masha. Vi provade olika utklädningar, åt middag och åkte sedan till hennes skola för att gå på deras halloween dance. Vi var utklädda till Swiss girls vilket är lite kul since our andra exchange student at York is Swiss! Luisa. Hon var där också, men inte utklädd. Deras skola är endast 200 elever! Galet litet.

Idag har jag sovit och njutit av min mjuka stora säng (camp hade inte det!). Om nån timme har jag träning och ikväll vet jag inte riktigt vad jag ska göra. De har något halloween event ikväll på skolan, men jag är helt slut så vet inte om jag vill gå eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar