måndag 24 september 2012

Om skolan!


Hej alla därhemma!

Tänkte skriva lite om skolan så ni var jag tillbringar dagarna!

Jag går på Stevenson school som ligger i Pebble Beach (bredvid alla golfbanor, hur coolt??!). Det är en kombinerad internat och privatskola, så ungefär hälften av eleverna bor på skolan. Det är både positivt och negativt! Här får ni en fin liten lista;
+ Man får ta del av många olika kulturer
+ Alla boarding elever kommer från en massa coola platser och fattar vad hemlängtan här.
+ Skolan har mycket roliga aktiviteter som vi day students ibland får vara med på.
- De har accenter vilket gör att jag ibland inte fattar vad de säger (de nya jag brukar äta med ibland iaf)
- De har en sjukt bra sammanhållning eftersom de bor med varandra på skolan. Jag träffar dem liksom i skolan, en helt annan sak.
- Alla är otroligt studieinriktade och försvinner iväg efter att de ätit upp till sina rum för att plugga och hämta böcker.
- Jag är här för att vara en del av den amerikanska kulturen, men har allvarligt talat svårt att hitta amerikanare ibland. De amerikanare jag hittills fått bra kontakt med har inte lunch samtidigt som jag.

Vad mer kan jag säga om skolan… Hmmmmm. Lärarna är otroligt bra, ta den bästa läraren jag haft i Sverige och vips så har du lägsta standarden här! Dock är det supersträngt, de kan kasta ut dig om du glömt läxan och ta ifrån dig mobilen. Jag fick poängavdrag för att jag glömt min bok! Galet. Men de är faktiskt schyssta, de gör allting glatt och har inte kastat ut någon än. Mycket disciplin, jämfört med Sverige liksom! Både bra och dåligt.

Det finns väl lite mer saker jag kan berätta men inget speciellt jag kommer på nu. Kanske vilka classes jag tar!

English
Engelska för juniors. Läraren är sjukt sträng och vi behöver läsa upp våra grammar och vocabsvar för klassen! Hemskt… Den här klassen är i alla fall okej, alla i klassen är rätt roliga och Ms. Black brukar jämt skämta så det gör inte så mycket att hon är supersträng. English är iaf rätt svårt för mig med all grammar och vocab, försöker bara hänga med bäst jag kan.

Biology
Har biologi med sophomores, älskar denna klassen! Min lärare är sjuuuukt rolig, hon försöker få mig att spela field hockey istället för XC but I refuse haha J Alla i klassen är rätt roliga, de är inte lika stressade över sina betyg så det brukar skrika ut lite osmarta kommentarer ibland. En av tyskarna i denna klass heter Carl Henrik!! Han mormor var svensk tror jag, coolt! Hursomhelst är det rätt lätt än sålänge och läraren är bra, frid och fröjd.

College Algebra and Trigonometry
Hemskt!!! Bytte ner mig för en dag men det var exakt som förra året so I’m back here. Kan väl inte påstå att jag hänger med i allt de säger och varje gång jag försöker hjälpa till och svara på något visar jag mest papperet för läraren pga mitt mattespråk är nonexistent! Läxor varje dag, avskyr dom. Hade första provet i onsdags och trodde jag skulle få typ F, men tydligen är proven inte alls lika hårt bedömda här. Hade småfel på i princip varenda uppgift kändes det som men fick 89% vilket är rätt bra. De gör ALLT annorlunda här, nivet pqformeln?? De krånglar till det och gör på ett annat sätt. Inte skoj. Börjar i alla fall vänja mig lite nu och klassen är trevlig så det är okej!

US History
Superintressant och trevligt! Ända tills jag upptäckte den enorma mängden läxor vi får! Allt vi lär oss är väl intressant och diskussionerna på lektionerna är intressanta, men vi får läxor varje dag som kräver betydligt mer av mig än någon annan klass! Torsdags fick vi läxa att skriva en sidas svar på två frågor om The Declaration of Indepenence, till på fredagen! Alla i min klass är supertrevliga och läraren är bra, så minus alla läxor är detta nog en av de bästa klasserna. Vi har liksom i biologin lectures 2 dagar i veckan, väldigt roliga och knäppa!

Architecture
Tog bort franskan och tog dit denna! Har denna 4 dagar i veckan, gillar den grymt mycket hittills! Läraren är bra, knappt några läxor alls och superavslappnat. Vi sitter och ritar eller kollar in ritningar över skolan. De flesta i klassen verkar älska ämnet så stämningen är rätt bra.

Photography
Har denna bara 2 dagar i veckan och vi har hittills inte gjort så mycket. Jättemånga från min biologyklass är i denna med, det är trevligt fast vi har inte riktigt gjort något än. Vi väntar på något fotoprogram tror jag. Läraren är bra, galet intresserad av foto och väldigt pratglad.

Communication and Media Literacy
En klass man måste ta som ny på skolan. Lite småskum, men vi har den bara 2 dagar i veckan så det är okej. Ända tills typ i fredags. Vi kör en freshman till skolan varje dag, han är i min CMLklass. Gissa vad han frågade mig!! Han bara; ”Matilda, are you a freshman??”. MAN BA NEJ. Sen frågade han om jag var en sophomore. Så nu ska jag hämnas. Fytusan. Freshmans är typ 14-15 år, fatta om jag tog illa upp eller?? En av min coaches trodde också det… pinsamt. Okej, jag ska hämnas snällt pga han är så liten. Och han hade med sig kakor en dag i bilen. Så jag ska vara snäll.

Skolan börjar 8 och slutar 2.45 på tis och tors och sen 3.05 de andra dagarna. Vi har lie advising och assemblys och sånt imklämt lite överallt. Det är en rätt trevlig stund av dagen. Väldigt amerikanskt, varenda en. Min skola har tex en prayer som de bad i fredags på assemblyn.
Jag har förresten alltid en free period utöver min lunch, det är då jag gör min matteläxa så jag kan ta itu med resten av läxorna på kvällen.

Efter skolan har jag XC till 5.30 ungefär. Ni har ju fått höra rätt mycket om det! ;) I fredags hade vi beach run vilket var typ det vackraste jag sett. Jag kan inte riktigt beskriva det, men området där jag bor och går i skola är nog en av de vackraste platserna i världen.

Feel free to ask questions about everything!! Vore jättekul att få lite roliga frågor, ska försöka besvara de så gott jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar