måndag 3 september 2012

Ett långt inlägg om en första, lite konstig dag i skolan


Varning för typ jättelångt inlägg for no apparent reason

Idag var jag i skolan! På en söndag liksom. Vi kom dit, det var dimmigt och svalt där. Jag fick skaka hand med tusen olika människor jag inte har den blekaste aning om vilka det är. Rektor, coach, lärare i något ämne. Vänner till mina värdföräldrar. Jätteförvirrande.

Vi fick höra ett tal om varför man har advisors och så lite välkommen hit, sen fick vi träffa våra advisors. Så om jag har problem med något i skolan ska jag gå till henne, och varje onsdag kommer jag en lektion (typ sitta och prata bara. Och fika!) med henne och hennes andra elever som är advisor till. Hon var supertrevlig, pratade på en massa och skulle prata med en annan lärare för att se om kunde fixa lite grejer.  Fick också veta att jag ska ha en presentation om Sverige inför en massa elever, haha. Nervöst… Jag träffade också en kines där som jag hängde med till nästa aktivitet. Föräldrarna hade möte och alla nya elever typ lekar.

Alla nya elever var främst freshmans, alltså första året på high school. Hon som har samma advisor som jag var sophomore och är en boarding student. Min skola är nämligen en privatskola för både day students och boarding students. Boarding students består till stor del av folk från Kina och Taiwan om jag förstod det rätt, men jag träffade även en från Cali och en från Miami, Florida. Hon från Florida skulle vara ordförande för någon internationell klubb och var superglad att jag var där, ska absolut joina deras möten!

Vi började med att ställa oss i åldersordning. Eftersom jag är lika gammal som alla seniors så stod jag med alla ledarna, haha. Vissa av freshmans är liksom 98or!!! Helt sjukt.

Vi skulle sedan göra en kort teater i smågrupper som innehöll saker relaterade till skolan. Min grupp var inte så taggad så vi gjorde en rätt oseriös haha. Jag var typ den enda day studenten där. En av de i min grupp var en kines som bott i både USA och Kina., och kände en från Sverige. Hon började visa mig bilder på henne och verkade tro att jag skulle känna henne. Hon trodde vi inte hade så mycket skolor i Sverige, det var lite kul!

Efteråt återvände jag till mina värdföräldrar som typ hängt med alla mina lärare. Träffade biologiläraren som verkar supercool, försökte lära henne säga nej på svenska vilket ingen klarar! Hon är i alla fall en superbra lärare enligt min familj.
Utanför träffade jag sedan EN SVENSK!!! Ni skulle bara veta hur konstigt det var. Det var en pappa till en student, dottern kunde inte svenska men han började prata svenska med mig. Jag blev jätteförvirrad och pratade svengelska typ, så han övergick till engelska för ingen runtomkring fattade ju vad vi snackade om och jag blev ju rätt förvirrad av det. Det var så förvirrande, svenska??? Det kändes så himla knäppt.

De senaste veckorna har jag nämligen tänkt i huvudet på svenska, läst svenska. Skypat två gånger, men ändå gick det typ inte att prata med en svensk i verkligheten??? Det var så knäppt. Jag är så inne på att säga allt här på engelska, även om något svensk ord ibland slinker ut om jag blir överraskad av något.

Trevlig första dag i skolan, alla som gick där var trevliga och träffade en som kanske är i min franskaklass. Förstod det mesta som sades och min advisor berömde min engelska! Stolt J

1 kommentar:

  1. Åååh! Vad kul med massa folk från olika länder! :) Vi måste skypea snart! När kan du? Vet inte vad tidsskillnaden är heller.. Vi har förresten fått massa nya i klassen! Bland andra en tjej från Brasilien som ska gå med oss ett år, förvånande men kul! Förstår inte hur hon klarar att läsa det vi gör på ett språk hon inte förstår men hon ska försöka lära sig svenska snabbt! :) Can't wait to talk to you!! :D

    SvaraRadera