lördag 8 september 2012

Lördag

Hejsan!
Förlåt att jag inte svarar på mail, kommentarer etc. Nu när skolan börjat försöker jag klippa banden mer till Sverige. Det är kanske svårt att första varför, men jag är superbusy med skolan och jag vill få lite mer kontakt med människor här innan jag snackar med Sverige ;) Lovar att höra av mig till er senare!

Jag har haft tre dagar av riktigt skola nu. Sjukt blandade känslor kring det. Mina klasser är helt okej, älskar US History och Biology! Lärarna är superroliga och alla i mina biologyklass är superroliga. Dock är de flesta sophomores där, så jag är suuuuupergammal.

Min matteklass ska jag kanske byta. Jag har gjort vissa av grejerna, men vissa saker är jättefrämmande. Sitter på lektionen och blir helt frustrerad för att jag inte fattar. De gör allt annorlunda och eftersom lektionerna är 40-45 minuter långa går allt jättefort. Vi får läxor varje dag, satt seriöst i en timme med senaste läxan vilket inte känns helt okej med tanke på att inget räknas för mig.

Sen vill jag ta bort franskan. Det känns så himla trist att läsa franska när jag är här. Alla i min grupp är jättedåliga, de verkar lite irriterade på att jag är där för jag pratar rätt bra franska. Så ska försöka ändra den, vill helst ta något kul som är på engelska men kommer troligen bli tvungen att välja en annan nivå franska bara.

XC är superkul! Vi är bara sju tjejer, men en massa killar. Det är trevligt att springa, vi hejar på varandra. De första dagarna har vi som missade preseason fått springa en separat grupp med en annan coach, så det har varit rätt easy träning. Ändå är jag supersore, vi har träning av coremusklerna varje dag efter träningen. SUPERJOBBIGT. Vi har två meets nästa vecka, gissa vem som ej är godkänd för att tävla??? Man skulle tydligen ha en massa papper så lämnade in det igår, hoppas jag blir godkänd innan meetsen!

Annars om skolan.... Hmmmmm. Mycket läxor, men jag klarar mig helt okej än sålänge.
Mitt största dilemma är att större delen av mina lektioner är med boarding students. Dvs de är inte ens härifrån. Många är från Europa, de är schysta. Men jag kom hit för lära känna en ny kultur, inte för att hänga med européer. Det är jättejobbigt tycker jag. Ska försöka gå med i lite klubbar senare under året. Men jag hoppas att om de klasser jag ändrar är med mer day students. Problemet med alla européer på skolan är de är sjukt blyga. Jag har ätit lunch med några av dem två dagar, de är supertysta. Igår så satte jag mig med en tyska som jag kände lite, och resten var amerikaner. De var så trevliga, pratade på supermycket!
Ikväll är det iallafall någon slags back-to-school-dance, det låter lite knäppt men tydligen är det den populäraste dansen. Är lite nervös, vet inte riktigt om jag känner någon som ska gå. Men äsch, får prata med en massa randoms!

Igår var jag på ett football game!!! Min skolas lag är sämst, de har match idag. De gick runt med sin tröjor igår och visade en rolig Call me maybe-video som de gjort på assemblyn. Men det var inte deras match jag var på. Min utbytesstudentkompis från Belgien, Masha, känner nån från Monterey High så vi gick på deras football game! Det var så kul!! Man kollade inte så mycket på matchen, utan pratade mest haha. Förstår verkligen inte sporten. Människorna där var iaf trevliga, vi var mest med hennes kompis. Många undrade var vi kom ifrån, vilken skola etc. De hade förresten cheerleader där!! Ville bara säga det!

Nu ska jag göra mig iordning, har pool pratice med XC om nån timme!

1 kommentar:

  1. Låter ändå väldigt härlig Mattis!! Haha, du var mycket bättre än de flesta på franska lektionerna vi hade ihop i Mälarhöjden också. Fast vi störde oss inte på det :) Saknar dig och hoppas du har det bäääääst!!

    SvaraRadera