tisdag 15 januari 2013

Skillnader


Sitter i skolan med ett par vänner som pluggar. Så tänkte rada upp lite skillnader mellan Sverige och Amerikat! Eller ja, mitt USA där jag bor. Ett stort land med mycket skillnader!!

- Sallad hela tiden. Mums mums mums!!
- Sporter efter skolan, oh yes. Beach 2013, är redan där. Superkul med sport, en rolig gemenskap och man tävlar för skolan.
- Sandwiches till lunch heeela tiden i skolan. Idag var det pulled pork, imorgon grilled cheese. Liksom nej, jag vill ha mat och inte en jäkla sandwich. Tack och lov för burritobar, pastabar och salladsbar.
- Frozen yogurt + dessert i skolan. Tror inte det är supervanligt, superonyttigt också!! Men kulkulkul!!
- Frukt i skolan varje dag. Fruktbar!
- Hmm isté, Gatorade och fruit punch(typ läsk) är vad jag dricker till lunch. Onyttigt va? Dont worry, dricker vatten hela dagarna annars och sedan mjölk hemma. Annars blir det aldrig läsk.
- Folk äter superfort.
- Man har sitt lunchgäng på ett helt annat sätt än i Sverige. Liksom man sitter nästan alltid med samma personer vid lunchen.
- Skor inomhus. På carpet floors.
- Läraren pratar supermycket under lektionerna.
- Läraren tar ifrån dig mobil om du har den framme.
- Tardies beror på vilken lärare.
- Om du pratar med din vän during class blir läraren irriterad och lite småarg.
- Kvantitet snarare än kvalité. Du får läxor varje dag, men bla på engelskan får jag 100% med rätt font, size och gjort allt. Kvalité spelar mer roll på essays.
- Om du är nära vän med någon är de väldigt clingy, tar typ illa upp om man äter lunch med någon annan. Beror väl person till person också.
- GOSSIP. Hela tiden. Nu är jag absolut inte den mesta medvetna personen (vänner, ni vet hur jag är). Så jag märker ingenting om what's going on. Liksom vem är ihop med vem, vem stal något osv är väldigt heta samtalsämnen. Min amerikanska vän uppfattar allt och berättar för mig, jag snappar upp typ en tiondel.
- Alla lärare är väldigt roliga här.
- Folk är väldigt självständiga i skolan på vissa sätt. Folk gå runt ensamma mellan byggnader och det är inte helt knäppt att äta ensam (lol jag tycker det). I början kände det superknäppis att gå ensam mellan två klassrum liksom, i Sverige går man alltid tillsammans jue.
- Man använder inte sina skåp :((( So sad. Man bär runt på alla böcker, man hinner inte gå till skåpet emellan. Jag lämnar typ min sportsbag där bara, sedan går jag dit efter skolan och hämtar den.
- Man känner folk rätt ytligt här, iallafall i min skola.
- Man säger inte thank you så ofta, men man säger alltid please. Hela tiden!

2 kommentarer:

  1. det känns ju som att alla amerikanare är jättesociala och alltid går tillsammans, men tydligen inte... intressanta observationer :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. man går ensam för man har inte samma lektioner :P lite segt haha. I prefer walking together with people!

      Radera