fredag 14 december 2012

Lockdown - läskigaste saken som hänt i mitt liv so far!


Chockad. Den här dagen har varit den konstigaste någonsin.

I USA har man drills för lockdown, ifall någon med ett vapen kommer in på campus. Man tränar alltså för att veta hur man sak göra ifall det händer. Jag hade inte alls tänkt på det så mycket, Pebble Beach är ett väldigt säkert område. Inget borde kunna hända här.

Där trodde man fel!

På lunchen satt jag och åt när firealarmet went on. Eller, det var vad vi trodde. Vi satt lugnt kvar, sedan börjar Ms Denny skrika att vi alla ska in i rum. Rum, vid brand? Låter ju galet. Några av de elever som varit med innan sa att det var en lockdown drill, ifall en person med vapen kommer in på skolans campus. Inte på riktigt nu alltså. Coolt, lite smått exciting sådär. Stora rummet var fullt, så vi var en sådär 10 personer som blir instängda på en av handikapptoaletterna (obs fräscht!). Alla pratar rätt mycket, ingen tar det jätteseriöst. Sedan får en i rummet, Richie, ett sms om att det inte är en drill. Det är verklighet.

Jag har allvarligt talat aldrig varit så rädd. Folk fortsätter prata, Richie säger till dom på skarpen. Polisen var påväg, vi skulle stanna därinne.

Okej, jag var absolut den mesigaste personen i rummet och börjar storgråta pga livrädd! Några inne i rummet tröstar mig, tjejen bredvid mig börjar också gråta. Killarna i min engelskaklass fortsätter spela spel på iPhonen och en av asiaterna pluggar lugnt på med läxan. Hörde att en kille satt och spelade violin under hela lockdown. Stabilt!
Vi hörde hela tiden folk gå runt i kafeterian, vi visste inte riktigt vad som hände. En kille knackade på dörren mitt i allt, han var utestängd.
Jag var så äckligt rädd så det går inte att beskriva. Varje knackning/fotsteg och jag föreställde mig det värsta.

Tillslut blir vi utsläppta, det varade kanske en timme och jag var nog en av de mest chockade. Ingen vid mitt bord reagerade riktigt. Ms Denny, min biologilärare tog hand om mig, var extremt chockad. Ms Allison önskad glad lucia, haha.

Resten av dagen var kaosad, på photo pratade vi mest om vad som hänt. Första gången i skolans historia det var en riktigt lockdown. Scary! Arkitektur körde vi på som vanligt med gingerbread house. Mr Pratt, min lärare, hade tydligen utrustat sina elever med ”vapen”, vad som nu kan finnas i en artbuilding, och uppmanat dom att be. Han är så cool! Det låter kanske lite creepy, haha. Tydligen hade folk i köket tagit stekpannor etc.

Vad hände egentligen? En kvinna hade blivit sedd med pistol (?) en gata ifrån skolan. Någon polisstation sa åt oss att gå på lockdown. Hon var nog lite psykiskt instabil, rykten sa att hon skjutit sin pojkvän? Vet inte. Pebble Beach är i princip en skog, skojar inte. Det är nog absolut en av de säkraste områdena här.

Är fortfarande grym chockad, har aldrig varit så enormt glad över att få komma hem! Love you all! Är så sjukt tacksam över allt, så underbara människor som fanns där idag när det var jobbigt.

4 kommentarer:

  1. Usch, det måste ha varit hemskt!
    Det är sådant man läser om men inte tror kan hända en själv. Bra att ni stöttar varandra!

    Kramar
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Vilken dramatik och så bra Du beskrev det! Jag grät nästan när jag läste det.Ta alla larm på allvar!Det kan rädda livet.Jag tror inte att det händer på Din skola igen men det är en lärdom för framtiden Kram farmor

    SvaraRadera
  3. Vad händer med världen?? Glad att du är okej! <3
    /Fanny

    SvaraRadera
  4. Herreguuuuud!! Jag skulle också fått panik, tur att inget hände!

    SvaraRadera